donderdag 8 januari 2009

schaatsen en regenwormen

Vanmorgen las ik dat het vanaf zondag gaat dooien. Jammer voor de schaatsers en fijn voor mijn composthoop! De maand januari is een prima tijd om de composthoop over je groentetuin te verspreiden. Iedere keer als ik dat doe sta ik versteld van het leven in zo'n hoop. Handenvol wormen komen te voorschijn uit het tuin- en keukenafval tevoorschijn.
Compost verbetert de structuur van de grond en is ook een prima meststof voor de groentetuin. Strooi per vierkante meter ongeveer 10 liter compost over je moestuin. Op de plek waar de kolen ongeveer het dubbele.
Ik schreef net al dat compost goed is voor de structuur van de bodem. Of je nu op zand of op klei je groenten verbouwt, compost is geweldig voor je tuin. Het is voedsel voor je planten, het water wordt beter vastgehouden op droge (zand)gronden en zware kleigrond wordt beter bewerkbaar.

Schaats ze, de komende dagen!

Geen opmerkingen: