zondag 14 juni 2015

Bloeiende knoflook, wat te doen?

Een aantal knoflooksoorten staan nu in bloei. Ik zag in mijn blog dat ik hier 5 jaar gelden ook over schreef, de hoogste tijd om dit onderwerp weer naar boven te halen.

Sommige klanten willen bij de eerste verschijnselen van bloei de knoflook vast gaan oogsten. Niet doen! Je oogst pas als 2/3 van het blad is vergeeld. Doe je dit vroeger dan oogst je kleinere bollen.
Wat je wel kan doen is de bloemstengel eruit knippen. De plant kan nu rustig verder afrijpen tot het tijd is te gaan oogsten.

De bloeiwijze van de knoflook kun je ook laten zitten, de vorm is vaak erg mooi zoals je hier onder ziet.

Het zijn trouwens geen echte bloemen die worden gevormd, de knolookbloem bevat geen zaad maar kleine broedbolletjes. Je kunt deze broedbolletjes oogsten en uitplanten. Met een beetje geluk groeien deze in een aantal jaren uit tot een knoflookbol.

De afgeknipte stengels zijn goed te gebruiken in de keuken, de smaak is prima.

Knoflook is leverbaar in het najaar maar je kunt nu vast reserveren.

www.levenvanhetland.nl/knoflook





3 opmerkingen:

Martijn zei

Bij mij beginnen de knoflookplanten van de North #3 anders echte bloemen te vormen (de bol gaat open en begint op een bloeiende ui te lijken).

Martijn zei

Sorry nu ik je stukje nog eens las denk ik dat ik je verkeerd begrepen heb en dat de inhoud van de bol dus broedbolletjes zijn, je hebt ook niet gezegd dat het niet op een bloem lijkt. Ik hoop wel dat het voor de kwaliteit van de oogst niet veel uimaakt dat ik alles laat bloeien.

Unknown zei

Danku