zaterdag 2 juni 2012

roest op knfolook

Roest is een schimmelziekte die het blad van de knoflookplant kan aantasten. De aantasting begint met gele plekjes op het blad. Zodra de schimmel sporen gaat vormen worden de plekjes roestkleurig. De verspreiding van deze schimmel vindt vooral plaats bij vochtig weer en temperaturen tussen de 15 en 20 graden C.
Bestrijden van deze ziekte is lastig, wel kun je aantasting voorkomen of in ieder geval beperken door de volgende maatregelen:

Poot de knoflooktenen niet te dicht op elkaar zodat je een open gewas houdt. Hierdoor drogen de planten sneller op en verklein je de kans op aantasting.

Zorg voor een goede stikstofbemesting zodat de knoflookplant optimaal kan groeien.

Ruim sterk aangetaste planten op.

Gebruik een bladversterkend middel zoals heermoesthee, PilzVorsorge, zeewierextract of gesteentemeel om aantasting te voorkomen. Pilzvorsorge en zeewierextract zijn verkrijgbaar bij Boerengoed.


Bij een geringe aantasting is er weinig effect op de opbrengst, je kunt roest dan zien als een afrijpingsziekte. Wel is het verstandig om na de oogst alle bladresten goed op te ruimen en voor volgend jaar een ander deel van je moestuin voor de knoflook te reserveren.

Meer informatie over knoflook vindt je hier.

1 opmerking:

BizzyChrissy zei

Hallo
Ik heb een vraagje
Vorig jaar heb ik een leiboom kers gekocht
Hij staat op het zuid-oosten tegen ons huis.
Hij bloeide volop, en ik dacht mooi dat worden vele kersen.
Helaas, kreeg ik erallemaal zwarte beestjes in het blad krulde en wer bruin.
Dit jaar dacht ik goed in de gaten houden, hij bloeide weer volop, en ik ging dagelijks kijken.
En ja hoor weer verschenen de zwarte beestjes ik heb er wat afgeknipt in een plastic zakje gedaan en aan iemandvan het tuincentrum bij ons in de buurt laten zien.
volgens hem waren het luizen en heb ik volop gespoten.
Volgend jaar wil ik dit niet weer . enig iedee hoe ik dit kan voorkomen??
Het liefst wil ik niet iets giftigs

Groetjes Christien