zaterdag 7 juni 2014

ai, roest in de knoflook

Ik heb het idee dat er dit jaar meer aantastingen van roest zijn dan voorgaande jaren. Dit zou door de zachte winter kunnen komen. Nu kreeg ik een vraag of het een goed idee is om de aangetaste bladeren af te knippen. Vroeg in het voorjaar bij een beginnende aantasting is dit een goed idee. Als de roest zich echter al verspreid heeft kun je de bladeren beter niet afknippen. Dit gaat ten koste van de fotosynthese op het moment dat de plant juist veel energie moet steken in de bolvorming. Wat je wel kan doen is spuiten met heermoesthee of brandnetelgier.
Voor een volgende keer kun je deze middelen preventief gebruiken in het vroege voorjaar plus een extra bemesting van kalium. Dit bevordert de bolgroei en geeft de plant ook wat meer weerstand.

Nog wat tips om roest te voorkomen:

Preventief spuiten met een zeewieroplossing. Zeewier bevat veel Kalium, Magnesium en sporenelementen.

Poot de knoflook op de zonnigste plek van je moestuin.

Als het nodig is water te geven doe dit 's morgen, niet 's avonds. De planten kunnen dan niet meer opdrogen

Poot de teentjes niet te dicht op elkaar, een gewas waar de wind goed door kan droogst sneller op.

Zorg voor een ruime vruchtwisseling, zeker als je vaker last hebt van roest.


De bollen van de door roest aangetaste planten zijn natuurlijk gewoon eetbaar, wij worden er niet roestig van.

Succes en ik ben benieuwd naar jullie oogst straks.

Meer over de teelt van knoflook op:

www.levenvanhetland.nl/deteeltvanknoflook.htm



2 opmerkingen:

kathleen zei

hallo , ik heb net ontdekt dt ik veel roest heb op mijn knoflook , in het najaar geplant dus nu ongeveer oogstbaar . Maar hoe kan ik hem nu bewaren ? Moet ik eerst de bladeren eraf knippen en dan drogen zonder vlechten ?Of helemaal invlechten met roest en al ? groetjes

Antonie de Kievit zei

Hoi Kathleen. Als het echt een ernstige besmetting is kun je de bladeren na de oogst beter afknippen en de knoflook in open kistjes bewaren. Zo verminder je het risico voor volgend jaar.