woensdag 24 juni 2015

Rechtsdraaiende "yoghurt"

Ik zat wat te bladeren in mijn zuivelboeken en tot mijn verbazing las ik dat rechtsdraaiende yoghurt geen yoghurt mag heten. Vandaar dus de aanhalingstekens hier boven. Yoghurt mag alleen yoghurt worden genoemd als de Lactobacillus bulgaricus onderdeel is van het product. Een fantasienaam mag gelukkig wel, las ik...

Rechtsdraaiende yoghurt (de aanhalingstekens laat ik weer los) wordt gemaakt met de volgende melkzuurbacteriƫn:

Streptococcus thermophilus
Lactobacillus acidofilus
Bifidobacterium infantis (maakt rechtsdraaiend melkzuur)

Deze drie zitten in de Lactoferm bifiduscultuur en je maakt er lekkere en gezonde yoghurt mee. Rechtsdraaiend omdat de Bifidobacterium uit het mengsel rechtsdraaiend melkzuur wordt gevormd, Yoghurt met dergelijk melkzuur zou makkelijker te verteren en zachter van smaak zijn dan yoghurt met linksdraaiend melkzuur.

Nadeel van deze rechtsdraaiende yoghurt is dat je hem niet erg lang kunt doorkweken, op een gegeven moment verdringt de Streptococcus de andere twee uit de yoghurt. Je merkt dit aan de smaak, minder lekker, en de consistentie (wat slijmeriger). Het wordt dan tijd voor een nieuw zakje bifidusferment.

Net als echte yoghurt kweek je de bifidusyoghurt bij temperaturen tussen de 35 en 45 graden Celcius.

yoghurtculturen



Geen opmerkingen: